دیپلماسی ذائقه
دیپلماسی ذائقه به معنای چگونگی هدایت دیپلماسی فرهنگی از طریق ترویج فرهنگ غذایی، استراتژی محبوبیت یافته ای است که به شکلی فزاینده در زمینه دیپلماسی عمومی و برندینگ ملی مطرح شده است. دیپلماسی ذائقه که جایی در محل تقاطع فرهنگ غذایی و سیاستگذاری خارجی قرار گرفته از لذات غذایی یک کشور به عنوان ابزاری برای پیشبرد دیپلماسی عمومی و بالا بردن آگاهی نسبت به برند ملی بهره می برد.
دیپلماسی ذائقه شکلی از دیپلماسی عمومی است که دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی آشپزی و برندینگ ملی را با هم درمی آمیزد تا فرهنگ بیگانه را به چیزی ملموس برای حواس چشایی و لامسه تبدیل کند. دیپلماسی عمومی خوب به فرهنگ محلی با دقت می نگرد تا راهی برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگری بیابد؛ دیپلماسی ذائقه فرهنگ را از طریق نقاط دسترسی آشناتری مانند حس چشایی معرفی می کند.
مقوله دیگری که در ارتباط با غذا به مثابه خدمات مطرح است به چرخش درآوردن اکوسیستمی از مشاغل گوناگون در خدمت این صنعت است. منطق غلبه خدمات بر این صنعت چارچوبی از تعامل میان بازیگران مختلف درگیر در این فرایند را شامل می شود که با مکان و محیط فرهنگی آن در ارتباط اند و بدین ترتیب به رونق گرفتن مجموعه قابل توجهی از مشاغل در یک کشور کمک می کند.
دیدگاهتان را بنویسید