سیاست همسایگی: دیپلماسی اقتصادی ایران و قزاقستان: عبور از موانع اقتصادی و چگونگی اجرا در آینده
سیاست همسایگی مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه و همجوار امری ضروری است و برای رفع تهدیدهای اقتصادی ایران و چگونگی عبور از موانع باید به این مهم توجه شود. در این راستا، این گزارش بر کشور قزاقستان تمرکز دارد؛ ابتدا تهدیدهای اقتصادی ایران از سوی رقبا را در قزاقستان را بررسی میکند و سپس چگونگی عبور از موانع و تهدیدهای اقتصادی، زمینههای نفوذ اقتصادی ایران و ظرفیتها و پتانسیلهای ایران و قزاقستان برای همکاری در حوزه اجرا تبیین میگردد. یافتههای گزارش نشان میدهد که برنامههای اقتصادی قزاقستان در دهه اخیر و برنامهریزیهای صورت گرفته برای آینده سبب گشته تا بازیگران اقتصادی همانند روسیه، چین، آمریکا، ترکیه، رژیم صهیونیستی و ازبکستان درصدد گسترش حوزه نفوذ تجاری و سرمایهگذاری در این کشور باشند، مسئلهای که میتواند دامنه فعالیت اقتصادی ایران را در قزاقستان در آینده محدود کند. بنابراین ایران باید سیاست دیپلماسی اقتصادی همسایگی را بهصورت فعال با قزاقستان بر مبنای راهکارهای ارائهشده در این گزارش عملیاتی کند. سیاستگذاری ایران باید این مهم را مدنظر داشته باشند که در صورت انفعال در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی با قزاقستان، این کشور در سالهای آینده از دسترس همکاری اقتصادی ایران خارج خواهد شد و بازیگران رقیب آن را به حوزه نفوذ خود تبدیل میکنند.
مهمترین محورهای مرتبط با سیاستگذاری این گزارش سیاستی عبارتند از:
- بررسی دامنه فعالیت کشورهای رقیب ایران در قزاقستان همانند روسیه، آمریکا، چین، ترکیه و رژیم صهیونیستی نشان میدهد که چه حوزهها و برنامههای در قزاقستان قابلیت اجرا دارد، از این رو، باید رفتار دیگر بازیگران در حوزه اقتصادی را رصد کرد و از آنها برای برقراری رابطه اقتصادی بهره گرفت.
- با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو این اتحادیه ازجمله قزاقستان در شرایط تحریم از اهمیت ویژهای برخورداند و باید به آنها توجه شود.
- براساس آمارهای موجود قزاقستان بهعنوان عضوی از اتحادیه اوراسیا در اولویت مبادلات تجاری ایران قرار ندارد، ایران باید این کشور و پتانسیلهای اقتصادی آن را در نظر گیرد.
- بازار قزاقستان رقابتی و سیستم بازار آزاد است و این کشور به قدرتهای بزرگ برای سرمایهگذاری بیشتر اهمیت میدهد؛ به همین دلیل بزرگترین رقیبان سرمایهگذاری ایران در اقتصاد قزاقستان آمریکا، چین و روسیه هستند.
- قزاقستان در حوزه زیربنایی، عمرانی، کشاورزی، دامپروری و معدنی از پتانسیل برای سرمایهگذاری شرکتهای ایرانی برخوردار است، لذا ایران باید بر روی این حوزهها سرمایهگذاری کند.
- کالاهای صادراتی و وارداتی ایران و قزاقستان شامل کالاهای است که از راه ریلی و بندرها دریایی قابلانتقال هستند، بنابراین در شرایط تحریم باید بر روی این ظرفیت سرمایهگذاری کرد.
- قزاقستان برنامههای اقتصادی شامل « قانون سرمایهگذاری در سال 2003»، «قانون گذر به سمت اقتصاد سبز تا 2050»، « مرکز مالی بینالمللی آستانه (AIFC) و سرمایهگذاری خارجی»، نمایشگاه «اکسپو 2017»، «راهبرد 2030»، سیاست جدید اقتصادی «راه روشن» را در دستور کار دارد و باید متناسب با این برنامههای زمینههای توسعه دیپلماسی اقتصادی با قزاقستان را جستجو کرد.
- در بعد داخلی اقتصاد قزاقستان؛ ظرفیت سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل، پولی و مالی، معادن، دارو و درمان، پالایشگاه و پتروشیمی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و … در کنار الزامات ژئوپلیتیکی زمینههای توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران را فراهم کرده است.
عوامل و زمینههای همچون؛ بندر اکتائو و استان گلستان، اتصال حمل و نقل ریلی، زمینه اتصال دریایی، اتصال هر دو به ابتکار «یک کمریند و یک راه» چین، سواپ گندم، سواپ نفت، پتانسیل همکاری سیاسی و اقتصادی روسیه-چین-ایران، و… حوزههای هستند که از طریق آنها ایران می تواند زنجیره اتصال اقتصادی با کشور قزاقستان را فراهم کند.
دیدگاهتان را بنویسید