متاورس؛ غوطهوری در فراجهان مجازی به موازات واقعیت
بحث و گفتگو در محافل فناوری دیجیتال درباره مفهوم جدیدی به نام «فراجهان» (Metaverse) افزایش یافته است. ایده فراجهان که طرفدارانش باور دارند تحول تکامل بعدی اینترنت است، در حال ورود به حیطههای اصلی اندیشهورزی در جهان است که این مساله انگیزهای برای علاقهمندی شرکتها و سرازیر شدن سرمایهگذاریها به این حوزه شده است و در پی آن به احتمال زیاد مسائل امنیتی و تنظیم مقررات این فضای جدید مطرح خواهد شد.
نهادهای قانونگذاری و تنظیم مقررات با چالشهای مهمی در زمینه کنار آمدن با نوآوریها در این فضای جدید دیجیتال رو به رو خواهند بود و در همین حال انتظار میرود که ژئوپلتیک فراجهان نیز بازتابی از رقابتهای ژئوپلتیک در دنیای واقعی باشد و در پیرامون رقابتهای فناورانه شرکتهای چینی و غربی شکل گیرد.
موضوع فراجهان زمانی داغتر شد که «مارک زوکربرگ» مدیر اجرایی شرکت فیسبوک اواسط سال ۱۴۰۰ طرح خود را برای متمرکز ساختن فعالیت این شرکت بر ساختن آینده فعالیتهای اجتماعی، تجاری، فرهنگی و سرگرمی خود در چهارچوب فراجهان مطابق تصور او اعلام کرد و حتی نام شرکت خود را نیز از فیسبوک به «متا» تغییر داد. جهان مورد تصور زوکربرگ، جهانی مجازی است که مصرفکنندگان، بخش رو به افزایشی از زندگی خود را در آن و بر اساس هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی سپری خواهند کرد. کارشناسان این فناوری را تحولی مهم و جدید در جهان دیجیتال میدانند.
پلتفرم چندرسانهای آنلاین «زندگی دوم» Second Life) ) که در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرده است یک نمونه اولیه از چنین جهانی است. کاربران این شبکه، شخصنماها یا «آواتارهایی» برای تعامل با دیگران هستند که هزینه و درآمدهای آنها توسط یک پول مجازی انجام میشود. واقعیت مجازی VR) ) در بازیهای آنلاین و نیز در شماری از حوزههای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان نمونه، مدرسه تجاری INSEAD در سال ۲۰۰۷ اقدام به تأسیس اولین محوطه مجازی دانشگاهی در پلتفرم «زندگی دوم» کرد. «ایتایی اشترن» یکی از استادان این مدرسه تجاری هماکنون از واقعیت مجازی به عنوان یک پلتفرم تدریس استفاده میکند.
دیدگاهتان را بنویسید